Leergang projectleiders windprojecten

Ons aanbod

Als projectleider van een Gelderse energiecoöperatie ben je na het volgen van deze leergang volledig toegerust om een windproject te realiseren; van voorbereiding tot en met uitvoering en beheer.

De leergang biedt:

  • Kennis van alle fases van een windproject, van initiatief tot bouw, financiering en exploitatie.
  • Ontwikkeling van coöperatief ondernemerschap en jouw rol als projectleider.
  • Concrete handvatten voor je eigen windproject door kennisuitwisseling en coaching.
coöperatief ondernemenpraktijkgericht lerenconcrete resultaten

Opzet van de leergang

De bijeenkomsten van de leergang volgen de acht modules die staan voor de stadia van de ontwikkeling van een windproject.

Elke bijeenkomst bestaat uit de inbreng van een expert, kennisuitwisseling en ontwikkeling van je eigen casus. Daarnaast krijg je gedurende het hele traject persoonlijke coaching en is er volop gelegenheid om te netwerken.

  • Aantal modules: 8
  • Groepsgrootte: ca. 15 deelnemers
  • De 8 bijeenkomsten vinden plaats bij verschillende Gelderse energiecoöperaties

Kosten deelname

De eigen bijdrage voor deze leergang bedraagt €2950. Dit is voor het hele traject van 8 modules en coaching, inclusief de maaltijden, koffie en thee. Je betaalt daarmee 30% van de totale kosten. De rest van de kosten wordt gedragen door onze sponsoren. Mocht het bedrag alsnog onoverkomelijk zijn, dan is er altijd de bereidheid om samen een oplossing te vinden.

Start programma januari 2025

Na de aanmelding ontvang je van ons een bevestiging voor deelname aan de leergang en een betalingsverzoek.

Contact

Voor vragen, opmerkingen over de leergang, leerwensen en coaching – of de kosten mocht dat een probleem zijn, neem contact op met:


Programma overzicht

(wijzigingen onder voorbehoud)

Leergang projectleiders windprojecten


Module 1. Beleidsvorming | Over beïnvloeding op de beleidsterreinen ruimtelijk beleid, klimaatdoelstellingen en participatiebeleid. Hoe beïnvloeden deze beleidsterreinen je windproject? Welke kansen zijn er?

Datum: donderdag 9 januari 2025
Tijd: 13:30 – 20:30 (incl. avondeten)
Locatie: Rijn en IJssel energiecoöperatie, Oude Kraan 72 Arnhem


Module 2. Participatie | Dit is een gezamenlijke bijeenkomst voor alle deelnemers aan de leergangen voor projectleiders en bestuurders.

Inbreng omwonenden, inwoners, politiek en andere stakeholders. Hoe betrek je hen bij de planvorming én hoe zorg je ervoor dat lokaal eigendom en financiering slaagt?

Datum: maandag 10 februari 2025
Tijd: 13:30 – 20:30 (incl. avondeten)
Locatie: Rijn en IJssel energiecoöperatie, Oude Kraan 72 Arnhem

Module 3. Coalitievorming | Hoe kom je tot een goede samenwerking en overeenkomsten met ontwikkelaars, grondeigenaren en bevoegd gezag?

Datum: maandag 10 maart 2025
Tijd: 09:30 – 16:30 (incl. lunch)
Locatie: S-TEC, Teisterbantlaan 1a, Tiel


Module 4. Start ontwikkeling | Hoe kom je tot ruimtelijke medewerking van gemeente en provincie? Welk onderzoek is nodig en welke koppelkansen zijn er?

Datum: woensdag 9 april 2025
Tijd: 09:30 – 16:30 (incl. lunch)
Locatie: Innovatiegildepakhuis, Noorderhavenstraat 49, 7202 DD Zutphen


Module 5. Bestemmingsplan en vergunning | Welke stappen ga je zetten: opstellen Notitie reikwijdte en detailniveau MER, alternatieven. Hoe ga je om met de omgeving, met zienswijzen, bezwaar en beroep of kosten? Hoe speel je in op regelgeving voor water en natuur?

Experts
Frenkel Beerens
Wouter Verweij
Vergunningenspecialist provincie

Datum: dinsdag 6 mei 2025
Tijd: 13:30 – 20:30 (met avondeten)
Locatie: AGEM, GEA, Raadhuisplein 1, Wehl.


MODULE 6. Stappen naar Financial Close, voorbereiding van de bouw |Ontwerpen van Balance of Plant: elektrische installatie windpark, aanbesteden turbines, verkeersplan, netaansluiting, SDE, financiering, energiegemeenschap en werving van eigen vermogen.

Datum: dinsdag 27 mei 2025
Tijd: 13:30 – 20:30 (incl. avondeten)
Locatie: Innovatiegildepakhuis, Noorderhavenstraat 49, 7202 DD Zutphen


MODULE 7. Bouw | Welk team heb je nodig? Welke fasen zijn er in de bouw, commissioning en de oplevering.

Datum: in overleg met deelnemers
Tijd: 09:30 – 16:30 (incl. lunch)
Locatie: Coöperatie de A, Roggestraat 44, Apeldoorn


MODULE 8. Beheer en exploitatie | Hoe regel je operationeel-en contractbeheer, optimalisatie, curtailment, directe levering en flexcontracten? Hoe betrek je de omgeving en leden van de coöperatie in deze fase die meer dan 10 jaar duurt?

Datum: in overleg met deelnemers
Tijd: 13:30 – 20:30 (met avondeten)
Locatie: S-TEC, Teisterbantlaan 1a, Tiel

Terug naar overzicht FLINCK trainingen